onsdag 27 augusti 2014

LAS VEGAS








Den här stan tog mig under armen och svepte iväg mig.














Det var allt annat än vad vi tänkt oss. Superb utsikt från hotellrummet.

Både mindre och större på samma gång.
Mer ordning och reda. Snyggt, välorganiserat, spännande miljöer, busigt. Mycket mersmak.












Vi passade på att besöka the Hoover dam i Black Canyon som går över Coloradofloden mellan Nevada och Arizona. 222 meter hög, byggd mellan 1931 och 1936 för att säkra tillgången till vatten och el för städer och jordbruk i södra Kalifornien och Arizona samt för att vara ett skydd mot översvämningar vid snösmältningen i Klippiga Bergen. Måste upplevas och speciellt att gå över bron.











Och såklart, visst kom cowboytjejen i mig fram.












The Strip. Behövde inte gå på någon show på kvällen, det var show vart vi än tittade.













Hett, intensivt, galet och oväntat.












På varje bensinmack köpte jag exakt likadan glass som jag inte kan sluta tänka på: isglass med smak av gurka och ett tunt lager chili runt. Gissa om den gav en kick.











Vi hittade en gammal spökstad. En tidigare gruvstad i Calico Mountains i Mojaveöknen där de sent 1800-tal bröt silver. Här hade jag kunnat stannat.













Men vi åkte vidare och såg ljus, Sierra Nevadas berg och vidder som tog andan ur oss.













När vi stannade, hördes bara vindens svaga sus, nästan. Och snart var vi nära Yosemite. Kan inte hålla mig och visa er xo







25 kommentarer:

Lena sa...

"Hett, intensivt, galet och oväntat" var en bra beskrivning. Men ändå, den stan måste upplevas för att man fullt ut ska fatta att det är på riktigt.

Men gick du över den bron!?!? Det. Var. Modigt!!!

Dina bilder är så galet läckra! Tack för att jag fick återuppleva det heta, intensiva, galna och oväntade. Jag ser att jag måste återvända och denna gång ta bilen.

Kram Lena

Carina sa...

Helt fantastiskt vilka bilder du bjuder på Lotta!! TACK för att vi får följa med. Nu blir man riktigt sugen på att köra en road trip i USA. Tills vidare njuter jag av dina bilder. Och Yosemite - kan inte vänta tills vi får se bilder därifrån!

Ha en fin dag!
Kram Carina

Bokcaféet i byn sa...

Underbart Lotta! Vilken resa ni gör! Härligt att ha barn som delar ditt reseintresse! Här hoppas vi att vi också har två blivande globetrotters! Lovande hittills iaf. De där vidderna du visar- wow! En sån skön känsla att vistas på sådana platser. Ibland när jag kör över söderslätt omgärdad av ändlösa fält samtidigt som hav och himmel är närvarande. Magiskt! Fortsätt njuta av er resa!
Kramar Anna

Helenas enkla vardag sa...

Herregud vilken resa och vilka bilder. Dom tar ju helt andan ur en. men förstår att man måste var där irl för att verkligen känna in den riktiga känslan. Men den där bron skulle jag aldrig klara att gå över.
Måste visa sambon ikväll när han kommer hem. ha det fortsatt bra. Vi väntar på dina nästa bilder från er road trip.
Kram Helena

Anonym sa...

Woooo...I Love It...I Love It...I Love It :)
Måste visa min son vart dröm är att åka till Las VEgas/Kram denna soliga varma Torsdagsmorgon

Äventyret framtiden sa...

Glass med gurka och chili!:)
Spännande mitt i allt detta nästan overkliga du visar och berättar om. Det är som att delta i en film, i många filmer. Tack Lotta, jag har tagit plats i bilen tillsammans med er tre och åker med till nästa ställe med stor förväntan och glädje.Jodå, jag var med över bron...

Kramar!

Desiree sa...

Provsmakade ni den mexikanska glassen du tog kort på med gurk och chili smak? Det låt ju spännande. Mmmm älskar cowboy looken med alla coola hattar och stövlar. Vegas är heeelt surrealistiskt. En egen liten värld och bubbla mitt i öknen. Dina bilder för med sig massor av minnen. Ser fram emot att få se inlägget om Yosemite.
Kramar!

Annika sa...

GUD så najs!!
Jag gillade Vegas då vi var där!!
Så cool, och så REN och fin, som du säger.
En lekplats för vuxna som är riktigt FIN! OCH BALL!!
Vill tillbaka!
GUD vad du och din dotter är lIKA!!!!
SÅ kul me bilden från The Hangover. Ser ju för tusan ut som om man står där :-))
Vill tillbaka till SW USA. Så läckert där, och SÅ annorlunda denna kust.
Ser fram emot nästa avstickare här på din blogg!!
Kramar!

Beautifulosophy sa...

Men åååh så underbart! Jag vill göra exakt samma trip!! (inte helt oväntat, vi brukar ha samma smak:) kram Caroline

mammaxtre sa...

Underbart! Vilken resa! Och så blir jag full i skratt, hon är en kopia av dig. Så fin! Kram

Channal sa...

Härliga bilder och så fina barn du har Lotta! Jag har aldrig längtat till Nevadaöknen och Las Vegas. Men nu när jag ser dina bilder blir jag väldigt sugen. Häftigt kitschigt!! Och den filmen, Hangover ÄR galet kul!!

KRAMAR Anna

Flower of Fame sa...

Vilken resa. Så häftigt och mäktigt det ser ut. Jättefina bilder. Ha en bra dag Kram Pernilla

Flower of Fame sa...

Vilken resa. Så häftigt och mäktigt det ser ut. Jättefina bilder. Ha en bra dag Kram Pernilla

Emschen sa...

En sådan där roadtrip vill jag med göra! Underbart!!!

Kram

Jenny sa...

Underbart! Las Vegas är ju häftigt, men jag gillar Cowboy-delen och Hoover bättre! Jag har faktiskt bara kört igenom Las Vegas och bara sett the Strip på dagtid, så jag har inte upplevt det där med show överallt. men om jag känner Lotta rätt gillade du allt det andra bättre också? och glassen! vill prova! Spännande med fortsättningen... :) Trevlig helg!

The Place To Be sa...

Alltså Las Vegas måste man ju bara åka till! Det står på min to do list :-).

Yosemite har jag varit i och det är fantastiskt!

Vackra bilder som vanligt!!!
Kram Malin

Anonym sa...

Lotta, vilka bilder du bjuder pa! Vilket ljus! Underbart. Vill ocksa göra en sadan roadtrip...och smaka pa den där glassen...
Bussi, Lisa

Villa Ell sa...

Min mage hade vänt sig på bron, vilken fantastisk vy!
Vilken härlig road trip ni gjort!

Trevlig helg
Kram Sandra

Villa Frejas bokblogg sa...

Wow, vilken härlig miljö. Kram.

Nettan sa...

Vilken roadtrip vännen, helt hänförd av dina bilder. Snygga boots, de står på min önskelista någon gång i framtiden. Sceneriet vid Hooverdammen tar andan ur en och Coloradoflodens turkosa vatten. Underbart!

Längtar tills nästa omgång av foton från er roadtrip.

Kramar
Nettan

Sofia sa...

En dag måste jag ta mig dit. Bara för att liksom. Men det om något är ju också en bra anledning kan jag tycka ;-)

Suz sa...

Wow, vilka vidder, vilka scener och vilka upplevelser. Häftigt att få dela dem med er:)

Ha det fortsatt härligt!
Kramar
Suz

Home2tiny sa...

Ser ut som den road tripen jag gjorde för snart 25 år sen o visst är det galet, intensivt o oväntat....men alldeles, alldeles underbart. Fantastiska bilder som får mig att minnas sååå mycket. Kramisar lTina

Gabriella sa...

Tack för fina ord!
Härliga bilder, vilka miljöer! Och glassen du köpte lät spännande:) Jag har aldrig varit i Las Vegas, ej heller i USA så kan knappt förstå upplevelsen, men desto roligare att få titta på dina bilder:)
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Makalöst vackra bilder, jag njuter av varenda en! Mera, mera, mera!!!!
Agneta kram